Oplichters vieren dubbel tijdens Kerst en Nieuw: Pas op voor fraude!
Roel Vermeire
Content & PR manager Keytrade Bank
13 december 2022
4 minuten te lezen
Niemand ontsnapt eraan. Net als bij iedereen zijn uw mailbox, telefoon en sociale media geliefde doelwitten voor criminelen. Frauduleuze e-mails, sms’jes, berichtjes en andere vormen van cybercriminaliteit groeien welig in elk seizoen. Misschien zelfs nog meer in de winter, wanneer we voor kerst, nieuwjaar of de goede heilige man online pakjes bestellen. Eén advies: wees op uw hoede! En investeer in een goede anti-virusscanner.
Geef geen extra aas aan phishers
Bij phishing hengelen fraudeurs naar uw bankgegevens of naar uw persoonlijke bankcodes. Hoe? Ze sturen u een e-mail, sms, WhatsApp’je, berichtjes via andere sociale media, … met daarin een link naar een – vaak nagenoeg perfect - nagemaakte website. Is er bijvoorbeeld echt een pakje naar u onderweg? Check het dan op de website van de handelaar en niet via uw e-mail. Wees vooral altijd kritisch en zeker niet te goedgelovig. Klik niet op zomaar elke link, open onze transactiesite of app zelf en geef NOOIT uw codes door.
Check de identiteit, ook van ‘bekenden’
Bij spoofing gebruiken internetcriminelen trucjes om een andere identiteit aan te nemen. Zo kan een fraudeur zich voordoen als uw bank, een vertrouwde overheidsinstantie, een familielid of een of andere bekende. Willen we hiermee zeggen dat u bij elk telefoontje van uw zus of broer argwanend moet zijn?
Natuurlijk niet, maar wanneer die zogezegd “gekende” afzender u uw persoonlijke gegevens en/of geheime bankcodes probeert te ontfutselen of u meteen geld afhandig probeert te maken, dan moeten al uw alarmbellen afgaan.
Bel zelf terug naar een nummer dat u al van die persoon had. Als er smoesjes zijn waarom die u nu niet te woord kan staan, dan is dat extra verdacht. Nieuwe telefoonnummers ook. Ga dus nooit overhaast te werk en check langdurig of het wel die bekende persoon is. En geef nooit uw geheime bankcodes door.
Google is niet altijd uw vriend
Zoekt u via een zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google, Bing, Ecosia, … naar een bepaalde klantendienst? Opgelet, het resultaat kan u ook soms naar een vervalste website leiden. En dan krijgt u geen medewerker aan de lijn, maar een oplichter. Dus ook hiermee past u beter op. Bel gewoon naar een nummer dat u al kende.
Als onze nationale autoriteit voor cyberveiligheid in België zorgt het Centrum voor Cybersecurity België er samen met alle banken dat de zoekmachines dit type van frauduleuze websites uit hun zoekresultaten moeten halen. Maar eens te meer telt bij deze vorm van fraude ook uw reactievermogen en -snelheid.
Tip: typ zelf het adres van onze website in uw zoekbalk en sla die op bij uw favorieten.
Geld maakt van sommigen ezels
Hebt u al gehoord van geldezels? Dit zijn mensen die illegaal geld via hun rekening (laten) doorsluizen. Vaak zijn de slachtoffers van dergelijke praktijken mensen die het financieel moeilijk hebben en dus op een makkelijke manier aan geld willen geraken. Ook jongeren vormen een ideale doelgroep. Dat blijkt uit een studie van Febelfin en het onderzoeksbureau Indiville. Weet dat het doorgeven van uw rekeningnummer helemaal niet zo onschuldig is als het op het eerste gezicht lijkt. Het is strafbaar én uw rekening kan geplunderd worden. Daarnaast heeft men te maken met criminelen, dus een groter risico op fysieke bedreigingen en op eventuele schadevergoedingen aan de slachtoffers. Wees dus geen ezel. Geld maakt gelukkig, als u er verantwoord mee omspringt.
Toch in de val van een fraudeur getrapt?
- Neem contact op met onze bank via de geijkte weg. Check op onze website bij Fraude.
- Verwittig Card Stop (www.cardstop.be of 078 170 170) als u ook kaartgegevens hebt doorgegeven.
- Verander uw codes.
- Dien klacht in bij de politie.