Trends in cybersecurity: van online gijzelen tot deepfakes
Keytrade Bank
keytradebank.be
18 november 2024
3 minuten te lezen
U heeft het waarschijnlijk ook al aan uw mailbox(en) gemerkt. De spamberichten dalen er tegenwoordig in bulk neer. Toch is het niet het aantal berichten wat het meeste zorg baart, wél de authenticiteit ervan. Almaar vaker is het verschil tussen fake en oprechte berichten nog moeilijk waar te nemen. Tijd om u helemaal bij te praten over de trends in het land van cybersecurity en hoe u zich alerter kunt opstellen tegen verdachte online berichten.
Waarom we net vandaag zeer kwetsbaar zijn
Het digitale verweeft zich meer dan ooit met ons leven. Een stuk(je) van onze dag speelt zich bovendien online af. Uw e-mails lezen, uw online bankrekening checken via uw smartphone, uw aankopen doen via webshops, …
U kunt hiervoor te pas en te onpas terecht op openbare wifinetwerken, die al dan niet voldoende beveiligd zijn. Idem trouwens voor uw eigen netwerk thuis. Indien u (af en toe) thuiswerkt, bent u er zeker van dat al uw werkdata veilig afgeschermd zijn van de buitenwereld?
Al deze extra vrijheid komt met een grotere kwetsbaarheid. Cybercriminelen hebben, mits de juiste kennis en tools, snel een potentiële shortcut richting uw bankgegevens en dus ook uw bankrekening te pakken. Zeker als u niet op de hoogte bent en blijft van de mogelijke digitale bedreigingen.
Wat zijn de cybersecuritytrends richting 2025?
De klassieke spammail is al lang oud nieuws. Het huidige arsenaal aan trucjes onder de cybercriminelen is heel wat indrukwekkender én efficiënter geworden. Een greep uit het actuele aanbod.
Gepersonaliseerde e-mailberichten
Zelfs de meest achterdochtige, getrainde en kritische persoon krijgt het almaar moeilijker om goede bedoelingen en bedrog van elkaar te onderscheiden. Fraudeurs pakken het tegenwoordig zeer persoonlijk aan. Zelfs uw werkmailbox is een potentieel doelwit.
Een effectief voorbeeld uit de praktijk: u ontvangt een e-mail van een klant met daarin een Excel-bestandje naar een goed te keuren offerte. U gaat uw checklist af:
- De naam klopt
- Het e-mailadres klopt
- Het taalgebruik is correct
- Zelfs de e-mailfooter van de klant in kwestie komt 100% overeen
Groen licht? Fout! Navraag bij de klant zelf toont aan dat het wel degelijk om een phishingbericht gaat. Iemand probeert belangrijke gegevens of data van u te ontfutselen door zich voor te doen als een ander.
Dit voorbeeld toont twee zeer actuele trends in cybersecurity aan. Eén: cybercriminelen verdiepen zich meer en meer in de leefwereld van hun potentiële slachtoffers. En twee: dit betekent dat ze niet langer per se vanuit het verre buitenland opereren.
Geavanceerde ransomware
Een beproefd en nog steeds populair recept. Via ransomware steekt de cyberfraudeur uw gegevens – of die van uw bedrijf – achter slot en grendel. Niemand kan er nog aan, behalve de crimineel. De gegevens worden pas vrijgegeven wanneer het gevraagde losgeld wordt betaald.
Vooral bedrijven zijn hier het slachtoffer van. Internationale industriële speler Picanol, de Antwerpse Haven, vliegtuigbouwer Asco in Zaventem … Allemaal zagen zij zich na een ransomware-aanval gedwongen om de werkzaamheden neer te leggen, met directe en indirecte financiële verliezen tot gevolg.
AI zorgt voor nieuwe uitdagingen
Dé grootste nieuwe bedreiging voor de algemene cyberveiligheid is artificiële intelligentie. Als er iets is waar AI enorm sterk in is, is het patronen – en dus ook zwakke plekken - ontdekken.
Koppel dat aan self learning-mechanismes en het hoeft niet langer te verbazen dat er almaar minder fouten of rare kronkels verschijnen in die ene phishingmail.
Koppel dit nog eens aan video- en audiotechnologie en plots wordt het wel heel persoonlijk. Zo is het met voice cloning vandaag mogelijk om de stem van uw vertrouwde bankagent of zelfs een familielid perfect na te bootsen. Personen die u zonder twijfelen uw bankgegevens zou toevertrouwen, toch?
Via deepfake-videotechnologie spreekt u zelfs live met uw vermeende vertrouweling, die in realiteit een cybercrimineel achter een digitaal masker blijkt te zijn. Begin 2024 werd een bedrijf in Hongkong op deze manier het slachtoffer van miljoenenfraude - 25,6 miljoen Amerikaanse dollar om precies te zijn.
Hoe beschermt u zich tegen deze trends?
De technologie staat niet stil. De komende jaren en decennia zullen we ongetwijfeld nog veel nieuwe vormen van slimme cybercriminaliteit zien opduiken. Als online bankier beseffen we dus enorm goed hoe belangrijk een doorgedreven cybersecurity is. Wij doen er alles aan om uw bankomgeving optimaal technisch te beveiligen, met onder meer tweefactorauthenticatie.
Maar ook langs uw kant kunt u ervoor zorgen dat cybercriminelen meteen van een kale reis terugkeren, gaande van supersterke wachtwoorden tot regelmatige softwareupdates. Uw gezond verstand is hoe dan ook goud waard. Krijgt u uit het niets de vraag om een financiële transactie te voltooien? Verdacht!
Keytrade Bank bouwt mee aan uw digitale verdedigingsmuur
Zoals we hierboven al stelden: u staat er niet alleen voor. Bij Keytrade Bank zetten we alles op alles om u een veilig gevoel te bezorgen tijdens uw financiële transacties. Dat begint bij het volgen van de nieuwste cybersecuritytrends en eindigt bij het informeren van al onze klanten. Via onze blogsectie houden we u op de hoogte van de laatste stand van zaken.
En ook uw communicatie met Keytrade Bank verloopt – net zoals uw online verrichtingen zelf - volgens de hoogste veiligheidsstandaarden. Door gebruik te maken van de In Call App-functie in de Keytrade Bank-app bent u er trouwens 100% zeker van dat u altijd met een officiële Keytrade-medewerker in contact staat. Maar ook vice versa: onze medewerkers weten perfect wanneer u zélf aan de andere kant van de lijn zit of net iemand die zich als u voordoet.
Heeft u nog vragen rond uw bankzaken of wilt u een geval van cyberfraude bij ons melden?