Hoe kunnen we u helpen?
Alles wat u moet weten over de SoftKey
De SoftKey is de software-authenticatiemethode van Keytrade Bank. Het gaat om een extra functionaliteit in de app, waarmee u in alle veiligheid kan inloggen en transacties kan uitvoeren op het Keytrade Bank-platform via uw computer, smartphone of tablet. Zit u met nog wat vragen? Hieronder vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen rondom de Softkey.
Waarom kiezen voor een SoftKey?
Het belangrijkste voordeel van een SoftKey is dat u enkel uw smartphone nodig heeft om transacties uit te voeren. Zo heeft u altijd een authenticatiemethode op zak, wat de gebruikservaring verhoogt voor wie mobiel bankiert. De SoftKey gebruiken is even veilig als elk ander authenticatie-apparaat.
Bovendien kunt u de SoftKey op zo veel apparaten activeren als u wilt. Dankzij die reserve-SoftKeys heeft u zonder onderbreking toegang tot uw bankrekening als uw apparaat gestolen, kwijt of stuk raakt.
Bent u uw Softkey kwijt? Of u hebt geen extra SoftKey geactiveerd?
Met itsme® kunt u makkelijk een nieuwe SoftKey aanmaken. Klik op 'Geen toegang meer?' bij het inloggen en vul het formulier in.
Uiteraard kunt u ook gewoon een HardKey gebruiken.
Heeft u geen Softkey én geen Hardkey?
Contacteer ons en wij sturen u per brief de procedure om een nieuwe Soft- of HardKey te installeren.
Hoe activeer ik de SoftKey?
De SoftKey is een onderdeel van de Keytrade Bank-app. Die moet u eerst downloaden via de App Store voor een iOS-apparaat of de Google Play Store voor een Android-apparaat. Nadat u de app heeft gedownload, maakt u een profiel aan met een gebruikersnaam en pincode.
Wanneer u inlogt op www.keytradebank.be en naar "Voorkeuren" gaat, kan u uw authenticatiemethodes beheren. Daar voegt u de SoftKey als authenticatiemethode toe. U moet de SoftKey activeren voor u hem kunt gebruiken door een beveiligde QR-code te scannen en uw gebruikersnaam en pincode in te geven. Onder “Voorkeuren” voegt u ook reserve-SoftKeys toe.
Wat gebeurt er als ik een nieuwe smartphone of tablet koop?
Dat is geen probleem. U kunt de SoftKey activeren op zoveel apparaten als u wilt. Log met uw oude smartphone of tablet in op www.keytradebank.be, ga naar "Voorkeuren" en activeer daar de SoftKey op uw nieuwe apparaat.
Bekijk hier hoe u een nieuwe Softkey kan aanmaken: https://youtu.be/fluSQC189As
Wat als mijn smartphone of tablet verloren, gestolen of stuk gaat?
Net zoals een bankkaart, is uw SoftKey gekoppeld aan een persoonlijke pincode. Wanneer u de SoftKey op meerdere apparaten activeert, heeft u altijd toegang tot uw rekeningen. Ook wanneer uw tablet of smartphone gestolen wordt of de lens van het apparaat bijvoorbeeld kapot gaat.
Wat als ik de pincode van mijn SoftKey vergeten ben?
Keytrade Bank kent uw pincode niet en we kunnen ze ook niet terugvinden voor u. Als u ze vergeten bent, raden we u aan om uw SoftKey-profiel te verwijderen en onze klantendienst te bellen, zodat we u op weg kunnen helpen om een nieuwe SoftKey te activeren. Dat geldt ook wanneer u meermaals een verkeerde pincode hebt ingegeven en uw SoftKey uit veiligheidsoverwegingen daardoor is verwijderd.
Onze klantendienst is bereikbaar op het nummer 0032 2 679 90 00 of stel uw vraag via e-mail: info@keytradebank.be.
Hoe kan ik mijn pincode wijzigen?
U wijzigt uw pincode op uw smartphone of tablet. Ga daarvoor naar de instellingen van het profiel van uw SoftKey. Zorg ervoor dat u een veilige pincode kiest, die niet voorspelbaar is. Kies bijvoorbeeld niet de zes cijfers van een geboortedatum, een reeks van dezelfde cijfers of opeenvolgende cijfers.
Andere familieleden gebruiken mijn tablet ook. Is dat een probleem?
Nee. De SoftKey is beschermd door een pincode van 6 cijfers die u alleen kent. Onze app (waarvan de SoftKey een onderdeel is) is gemaakt voor verschillende gebruikers. Die kunnen elk hun eigen SoftKey instellen en gebruiken op hetzelfde apparaat. De gebruikers hebben enkel toegang tot hun eigen rekening en kunnen de rekening van de anderen niet zien of transacties uitvoeren op de andere rekeningen. Niemand kan dus uw persoonlijke SoftKey gebruiken om een beveiligde QR-code te scannen.
Waarom is de QR-code gekleurd en niet zwart-wit?
Keytrade Bank heeft gekozen om enkel met de gekleurde (crontosign) QR-codes te werken. De technologie is speciaal ontwikkeld voor de financiële sector en verzekert een hoog niveau van leesbaarheid en snelheid, zelfs wanneer u de code scant met een ouder apparaat.
Kan ik de SoftKey gebruiken om online te winkelen met 3D Secure?
3D Secure is een beveiligingstechnologie voor online betaling via kredietkaart (Visa of Mastercard) of debetkaart (Bancontact of Maestro). Je kan ook de SoftKey hiervoor gebruiken, door de instructies op uw scherm te volgen en de beveiligde QR-code te scannen.
Met de SoftKey kunt u trouwens de meeste bank-en beurstransacties bevestigen via uw smartphone of tablet. Enkel voor overschrijvingen van significante bedragen en beursorders vragen we u om in te loggen op onze desktop website.
Kan ik de SoftKey downloaden vanuit het buitenland?
U kan de SoftKey downloaden vanuit de iOS app stores en Google Play stores uit de volgende landen: Australië, Oostenrijk, België, Bulgarije, Canada, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Japan, Litouwen, Luxemburg, Malta, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Polen, Portugal, Zuid-Korea, Roemenië, Slowakije, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk. Als uw iOS- of Google-account zich in een ander land bevindt, raden wij u aan om de HardKey te gebruiken.