Naar navigatie gaanNaar aanmelden gaanNaar inhoud gaan

Overzicht van de belangrijkste wijzigingen aan de Algemene Voorwaarden van Keytrade Bank

Vanaf 1 juli 2025 treedt een nieuwe versie van de Algemene Voorwaarden van Keytrade Bank in werking.

Nieuwe Algemene Voorwaarden (2025)
PDF

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Gegevens en erkenning van de Bank (artikel 2)

De weblinks naar de sites van Febelfin en ACPR zijn bijgewerkt.

Definities (artikelen 3.1 tot en met 3.32)

De definities zijn in alfabetische volgorde geordend, aangevuld en verduidelijkt.

De “Bank” is aangepast om aan te sluiten bij het nieuwe hoofdkantoor van Arkéa Direct Bank in Tour Trinity – 1 bis, place de la Défense 92400, Courbevoie sinds 1 september 2024.

Het begrip "Cliëntenzone" is geïntroduceerd.

Volmacht (artikel 6)

Artikel 6.1 biedt niet langer de mogelijkheid om een volmacht te verlenen bij Aanvraag tot openen van een bankrelatie

Artikel 6.5 is aangepast om de bevoegdheid van de bewindvoerder uit te sluiten om een vordering, geschil of klacht in te dienen die alleen door de beschermde persoon zelf kan worden ingediend, tenzij anders bepaald is door de wet.

Artikel 6.7 is afgewerkt, de Cliënt neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich voor alle handelingen die door de bewindvoerder worden verricht in de uitoefening van zijn mandaat.

In overeenstemming met artikel 6.8 verbindt de handtekening van een gevolmachtigde de Cliënt ten opzichte van de Bank, zonder de aansprakelijkheid van de gevolmachtigde uit te sluiten.

Kennisgevingen tussen de Bank en de Cliënten (artikel 7)

De Opdrachtgever heeft het recht om een versie van de Algemene Voorwaarden en andere bijzondere contractuele voorwaarden op papier op te vragen.

De Cliënt gaat uit van de onjuistheid van het meegedeelde e-mailadres of de functionaliteiten ervan.

Een maximale grootte voor e-mails die door de Cliënt verzonden kunnen worden, wordt toegevoegd en ingesteld op 10 MB om ervoor te zorgen dat e-mails door de bank kunnen worden ondersteund.

Dit artikel wordt ook aangevuld om de cliënten te verplichten zich op een hoffelijke en respectvolle manier uit te drukken in hun communicatie met Keytrade Bank.

Eenheid van rekening – samenhang – garanties van de Bank (artikel 11, lid 2)

De rekeningen van de Cliënt worden als één geheel beschouwd, zodat de bank in bepaalde gevallen overschrijvingen kan uitvoeren om een enkel saldo te genereren.

De Bank heeft in bepaalde gevallen ook de mogelijkheid om het creditsaldo van een gezamenlijke rekening of een rekening van de Bank te verrekenen met het creditsaldo van een rekening die alleen door de Bank wordt aangehouden.

Evenzo kan de Bank het debetsaldo van een rekening waarvan een cliënt volmachthouder is, verrekenen met het creditsaldo van een rekening waarvan de cliënt rekeninghouder is, mits dit de oorsprong van het debetsaldo is.

Codes – Persoonlijke Cliëntenzone (artikel 12)

De titel van artikel 12 is aangepast om het nieuwe concept en gebruik van "Cliëntenzone" te weerspiegelen.

De Cliënt verbindt zich ertoe de voorzorgsmaatregelen na te leven op elk Apparaat dat kan worden gebruikt om verbinding te maken met zijn Cliëntenzone

Toezichtplicht – Blokkering (artikel 13)

Artikel 13 is bijgewerkt om rekening te houden met de mogelijkheid voor Cliënten om in de in dit artikel vermelde gevallen 24 uur per dag contact op te nemen met de Bank. Aansprakelijkheidsbeperking (artikel 14)

De bepalingen die van toepassing zijn op de buitencontractuele aansprakelijkheid zijn niet van toepassing op de contractuele relatie tussen de Bank (of haar hulppersonen) en de Cliënt.

Informatie, Betwistingen en Klachten (artikel 15)

Dit artikel maakt een onderscheid tussen een uiting van ontevredenheid die door het Contact Center van de Bank wordt behandeld en een formele klacht die moet worden ingediend bij de afdeling Quality Care van de Bank.

De Bank zal geen enkel verzoek in behandeling nemen, in verband met een zaak die door de Ombudsfin is bemiddeld, maar waarvan de uitkomst door de Cliënt niet wordt aanvaard.

Als gevolg van de wijziging van dit artikel is het oude artikel 61 geschrapt.

Opname van telefoongesprekken en elektronische communicatie (artikel 17)

De titel van artikel 17 is gewijzigd om rekening te houden met elektronische communicatie.

De Cliënt is ervan op de hoogte gebracht dat alle elektronische communicatie of telefoongesprekken die aanleiding geven of kunnen geven tot Orders op Financiële Instrumenten, door de Bank worden opgenomen en bewaard zoals gespecificeerd in het Privacybeleid.

Fiscale Verplichtingen (artikel 22)

Artikel 22 is aangevuld met de uitnodiging aan de cliënt om de informatie met betrekking tot de fiscaliteit van de door de Bank aangeboden producten en diensten te raadplegen, welke beschikbaar is op de Website onder de rubriek "Tarieven, tarieven en belastingen".

Overlijden (artikel 24)

Dit artikel is gecorrigeerd en gewijzigd zodat de Cliënt erkent en aanvaardt dat de informatie over zijn rekeningen of over deze waarvan hij de houder of medehouder is, wordt meegedeeld aan de erfgenamen die geldig zijn geïdentificeerd in een akte van erfopvolging die aan de Bank wordt overgemaakt in het kader van de vereffening van een nalatenschap.

Verbreking (artikel 25)

De cliënt erkent dat het gebruik van onfatsoenlijke of beledigende opmerkingen aan het adres van een personeelslid van de Bank of via een communicatie in het kader van een banktransactie wordt beschouwd als een ernstige inbreuk van de cliënt op grond waarvan de Bank de bankrelatie kosteloos en zonder voorafgaande kennisgeving kan beëindigen.

Om te voldoen aan de regelgeving is de term "zichtrekening" vervangen door "Betaalrekening".

De Cliënt wordt ervan op de hoogte gebracht dat in geval van een aanvraag voor de Interbancaire Mobiliteitsdienst, ook effectenrekeningen en spaarrekeningen die gekoppeld zijn aan een Betaalrekening, zullen worden afgesloten.

Het voormalige artikel 25.6, waarin de Bank de mogelijkheid werd geboden om rekeningen te sluiten waarvoor gedurende een periode van 5 jaar geen login op de Transactiesite of Transactie op initiatief van de Cliënt was geregistreerd, is geschrapt en aangepast. Deze rekeningen worden als "slapende rekeningen" gekwalificeerd. In dit artikel worden de regels uiteengezet die de Bank in deze situatie zal volgen.

Individuele of collectieve rekening (artikel 30)

Dit artikel is gewijzigd om aan te geven dat alleen de fiscale woonplaats van de houder, zoals aangegeven in de aanvraag voor het openen van de bankrelatie, of zoals gewijzigd door de Cliënt tijdens de looptijd van de rekening, door de Bank in aanmerking wordt genomen om het belastingregime te bepalen dat op deze rekening van toepassing is.

Rekeningen op naam van minderjarigen (artikel 31)

Dit artikel wordt aangevuld met artikel 31.5, volgens hetwelk de wettelijke vertegenwoordigers van een minderjarige cliënt hoofdelijk aansprakelijk zijn jegens de Bank voor elke vordering die tegen deze laatste wordt ingesteld, voortvloeiend uit het feit dat de wettelijke vertegenwoordigers het vermogen van de minderjarige cliënt niet in diens belang hebben beheerd, en indien van toepassing, dat zij niet beschikten over de vereiste voorafgaande rechterlijke machtiging.

Beschermde meerderjarigen (artikel 32)

Dit nieuwe artikel is toegevoegd aan de Algemene Voorwaarden en regelt de situatie van een bankrelatie die is geopend in naam en voor rekening van een "beschermde volwassene".

Cheques - Handelspapieren (voorheen sectie 38)

Keytrade Bank heeft beslist om dit soort producten niet langer aan te bieden. Keytrade Bank geeft geen cheques meer uit en zal niet langer toestemming geven voor het verzilveren van cheques.

Rekeninguittreksels en borderellen (artikel 39)

De mogelijkheid voor een Cliënt om rekeninguittreksels per post te ontvangen is nu afgeschaft. Deze documenten zijn beschikbaar via de Cliëntenzone.

Uitvoering 'onder voorbehoud van goede afloop' of 'na incasso' (artikel 40)

Artikel 40.1 is aangepast om in lijn te zijn met de schrapping van cheques uit het aanbod van Keytrade Bank. Evenzo is artikel 40.2 geschrapt.

Toepassingsgebied (artikel 43)

Het nieuwe artikel 43, lid 4, specificeert de inwerkingtreding van de artikelen die betrekking hebben op instantoverschrijvingen in euro.

In overeenstemming met de SEPA-Verordening, gewijzigd door Verordening (EU) nr. 2024/886 van het Europees Parlement en de Raad van 13 maart 2024 met betrekking tot onmiddellijke overschrijvingen in euro, zijn de betaalrekeningen van Keytrade Bank sinds 09/01/2025 toegankelijk voor het ontvangen van een onmiddellijke overschrijving in euro indien de bank van de betaler de dienst aanbiedt om een onmiddellijke overschrijving naar Keytrade Bank te sturen. Vanaf 09/10/2025 biedt Keytrade Bank de dienst van onmiddellijke overschrijving in euro aan, evenals de dienst die instaat voor de verificatie van de Begunstigde.

Definities (artikel 44)

Aan dit artikel zijn nieuwe definities toegevoegd, namelijk:

  • "Betalingsinitiatiekanaal";
  • "Naam van de begunstigde";
  • "Betalingsdienstaanbieder";
  • "SEPA-verordening";
  • "Instantoverschrijving ".

Ontvangst van een Betalingsopdracht (artikel 49)

Dit artikel is aangepast en opgenomen in de artikelen 49.2 en 49.4 van de bepalingen met betrekking tot betaling voor een onmiddellijke overboeking.

Afdeling die zorgt voor de verificatie van de Begunstigde (artikel 52)

Dit nieuwe artikel heeft betrekking op de dienst die de Bank aanbiedt aan de Cliënt die optreedt als Betaler om de verificatie te verzekeren van de Begunstigde aan wie de Betaler van plan is een overmaking in euro's te sturen.

Instantoverschrijvingen (artikel 54)

Dit nieuwe artikel beschrijft de regels met betrekking tot instantoverschrijvingen die door de Bank worden aangeboden.

Aansprakelijkheid voor niet-uitgevoerde of niet correct uitgevoerde Betalingstransactie (artikel 58)

Artikel 58.1 is aangescherpt om de bewijslast op de Betalingsinitiatiedienstaanbieder te leggen met betrekking tot de ontvangst door de Bank van de Betaalopdracht, de authenticatie ervan, de registratie ervan en het feit dat hij niet wordt beïnvloed door een technische of andere tekortkoming met betrekking tot de Betalingsdienst die hij moet verlenen.

Beleggingsdiensten en Nevendiensten aangeboden door de Bank (artikel 64)

De Beleggingsdiensten die naar eigen goeddunken van de Bank worden aangeboden, worden gewijzigd als volgt:

  • het ontvangen en doorgeven van Orders met betrekking tot een of meer Financiële Instrumenten,
  • het portefeuillebeheer en
  • de plaatsing van Financiële Instrumenten zonder plaatsingsgarantie

De Bank behoudt zich tevens het recht voor om andere beleggingsinstrumenten en aanvullende diensten aan te bieden dan de hierboven vermelde.

Risico's die verbonden zijn aan de Orders betreffende Financiële Instrumenten (artikel 69)

Het document "Overzicht van de wezenlijke kenmerken en risico’s van de Financiële Instrumenten" wordt niet langer door de Bank aan de Cliënt gestuurd, maar is beschikbaar in de Cliëntenzone van de Bank.

Bewaring van Financiële Instrumenten (artikel 70)

Dit artikel is aangepast om aan te geven dat de Bank geen effecten aan toonder aanvaardt.

Beheer van gedeponeerde Financiële Instrumenten (artikel 71)

Artikel 71.2 is gewijzigd om aan te geven dat de in dit artikel genoemde corporate actions nu worden uitgevoerd door de correspondenten of onderbewaarnemers.

Geldig Order betreffende Financiële Instrumenten (artikel 75); Uitvoeringsmodaliteiten van de Orders betreffende Financiële Instrumenten (artikel 79); Verzoek tot annulering (artikel 80); Telefonische Orders (sectie 82)

De artikelen 75, 79, 80 en 82 worden gewijzigd om aan te geven dat de Bank niet langer orders op Financiële Instrumenten uitvoert, maar deze ter uitvoering doorstuurt indien zij geldig zijn ontvangen.

Overeenstemming van de toepasselijke regels (artikel 81)

Artikel 81 bepaalt dat de Bank de Cliënten uitsluitend ter informatie een overzicht verstrekt van de regels die op de relevante markten van toepassing zijn. In geval van twijfel is het de verantwoordelijkheid van de cliënt om zich bij de Bank te informeren over deze regels in overeenstemming met artikel 15 van de Algemene Voorwaarden.

Telefonische Orders (sectie 82)

Artikel 82.8 is toegevoegd om Cliënten te informeren dat hun telefoongesprekken worden opgenomen in overeenstemming met artikel 17 van de Algemene Voorwaarden.

Uitvoeringsbevestiging (borderellen) (artikel 83)

De mogelijkheid voor de Cliënt om per gewone brief een borderel of informatie over de status van de uitvoering van zijn Bestelling te verkrijgen, is afgeschaft. Deze informatie is vanaf nu beschikbaar via de Persoonlijke Cliëntenzone.